איך לעזאזל לבחור אוכל לכלבים מכל הסוגים שיש?!

איך נבחר מזון מתאים לכלב?

הכלב שלנו ברוב המקרים, אוכל כל יום את אותו האוכל, המזון הזה יהיה כנראה הדבר העיקרי ואולי היחיד שהוא מכניס לפה.

כל התזונה שלו מבוססת על אותו האוכל לכן זה מאוד חשוב שנדע מה הוא מכניס לגוף שלו.

במדינת ישראל הקטנה, יש מגוון ענק של עשרות אם לא מאות סוגים של מזונות כלבים, יצרנים מכל העולם כמעט שולחים לכאן מכולות עמוסות במוצרים.

כשנכנסים לחנות חיות, קשה לנו לדעת מה המזון האידיאלי עבורנו, אנחנו נשווה מחירים, משקלים אבל אם לא נצלול לרשימת הרכיבים שמאחורה.

יהיה לנו קשה מאוד לדעת מה טיב המזון שאנחנו קונים לכלב.

אנחנו נכניס אתכם אל מאחורי הקלעים של עולם מזון הכלבים כדי שתוכלו לדעת מה לקחת בחשבון שאתם בוחרים אוכל לכלב שלכם.

המזון של הכלב צריך להיות גם מזין ובריא, גם טעים ואיכותי, שלכם וכמובן גם להתאים לגיל הכלב ורמת האנרגיה שהוא מוציא במהלך טיולים ופעילות גופנית.

אוכל לכלבים | אוכל לחתולים | חול לחתולים | כלוב אילוף | גדר אילוף | אוכל לדגים | אקווריום | מיטה ומזרן לכלבים

מה בריא לכלבים לאכול?

איך לבחור תפריט מתאים לכלב?

שאנחנו מדברים על מה בריא לכלבים, אנחנו צריכים לדבר על מה בריא גם לאבות אבותיהם הזאבים.

אם נחזור רגע למקורות, זאבים בטבע צדים ואוכל בעיקר בשר ומעט פירות וירקות, יותר מכך, זאבים טורפים את כל החיה שהם צדים, מהחוטם ועד הזנב.

זה אומר שהם לא רק אוכלים בשר נקי, הם אוכלים איברי פנים כמו כבד, שומן וכמעט כל חלק בחיה שניתן לכרסם כולל עצמות.

לכן החלק הכי חשוב במזון של הכלב הוא כמה רכיבים מן החי הוא מכיל, אוכל איכותי ומומלץ יכיל כמות גבוהה של בשר ורכיבים מן החי.

ככה הכלב מקבל בעיקר חלבון ושומן שיספקו לו את הבסיס התזונתי ויתרמו את החלק הגדול ביותר לתזונה שלו.

החלבון מן החי חשוב לבניית מסת השריר של הכלב והשומן מספק לו אנרגיה ותומך בתפקודי הגוף הכלליים.

רויאל קנין | אקאנה | בריט | מונג' | גו! | הילס | טייסט | וט לייף | פרו פלאן

מעבר לרכיבים מן החי, נהוג לשלב במזון הכלבים גם פחמימות ופירות וירקות.

תמיד נרצה פחמימות מורכבות ומלאות המגיעות מדגנים מלאים או קטניות, דגנים מלאים כמו שיבולת שועל, אורז חום, סוגי דגן מסוימים, אפונה, חומוס ועוד.

פחמימות מורכבת יספגו לאט בגוף הכלב, יגרמו לו להיות שבע לאורך יותר זמן, ישמרו לו על רמות אנרגיה יציבות יותר ויתמכו בבריאות ארוכת טווח.

פחמימות בריאות יעזרו לכלב לשמור על משקל תקין ויפחיתו את הסיכון שיסבול מסוכרת.

כלל אמצע נוסף הוא שתמיד נעדיף מרכיבים כמה שפחות מעובדים, בשר טרי הוא כמובן הטוב ביותר, אחריו בשר מיובש, קמח בשר עדיף פחות והכי פחות מומלצים הם שאריות/נגזרות של בשר.

מותגים מובילים: מונג', בריט, ג'וסרה, הילס, הפי דוג, טייסט אוף דה ויילד, גו!, קאנל סלקט.

מה לא בריא לכלבים?

איך נמנע מסיבוכים מיותרים?

עדיף לצמצם בכמות הפחמימות הפשוטות שהמזון של הכלב מכיל, מזונות שמכילים חיטה מעובדת או תירס יהיו עשירים בפחמימות פשוטות שמשפיעות על הגוף בצורה דומה לסוכר.

הפחמימות האלו מתעכלות ומתפרקות מהר מאוד בגוף, הם גורמות לעלייה חדה ברמות הסוכר ואז לצניחה.

צניחה של רמות הסוכר בדם גורמות לעייפות ואח"כ הגוף של הכלב רעב שוב ולכן מזונות עשירים פחמימות פשוטות יכולים גם לגרום לכלב להשמין ולאכול יותר.

אורז יכול להיות גם פחמימה פשוטה או מורכבת בהתאם לסוג שלו אבל יש לו סגולות של מיצוק יציאות הכלבים ובהרבה מקרים בעלי כלבים דווקא יעדיפו מזונות שמבוססים על אורז.

תפוחי אדמה נחשבים למקור פחמימה פשוט אך בהרבה מזונות הם דווקא משולבים ביחד עם כמות בשר גבוהה ולכן לכן הם נמצאים באחוזים לא גבוהים ועדיין יכולים להיות חלק מרשימת רכיבים איכותית.

כפי שציינו קודם, עדיף שהרכיבים יהיו כמה שפחות מעובדים, כלל שחומרי הגלם עוברים יותר תהליכי עיבוד, כך הם מאבדים חלק מהחומרים המזינים שנמצאים בהם כמו ויטמינים ומינרלים.

איזה רכיבים הכי חשוב שיהיו?

איך נצליח לתעדף?

קודם כל חשוב לדעת לקרוא את רשימת הרכיבים, מה שנמצא בהתחלה של הרשימה יש ממנו הכי הרבה ומה שבסוף יש ממנו הכי מעט.

לכן תמיד נעדיף לבחור מזון שבתחילת הרשימה מכיל בשר מן החי, ככה הכלב יקבל יותר חלבון ושומן מן החי על חשבון פחמימה פשוטה.

חשוב לשים לב גם לאחוזים שלפעמים רשומים ליד כל רכיב, אם יש מזון שה2-4 רכיבים הראשונים שלו הם מן החי, אנחנו יכולים להיות דיי בטוחים שהוא יהיה איכותי.

בשר עוף, סלמון, דגים ברווז, כבש, כל אלה הם דוגמאות לרכיבים מן החי שנרצה לראות בתחילת הרשימה.

כלבים זקוקים לחומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 ו6 שיהיו במזון כמובן.

לאחר הרכיבים מן החי, נרצה לראות מקור פחמימות מורכבות כפי שראינו קודם או לפחות כמות פחמימות לא גבוה מאוד.

איזה רכיבים עדיף שיהיה מהם פחות?

פחמימות פשוטות כמו תירס, חיטה ואורז לבן

למה יצרנים לא רושמים כמה פחמימות יש במזון?

האמת שזה לא ברור, במזון של בני אדם זה מצוין בפירוש, כנראה שהרבה מהיצרנים פשוט רוצים להסתיר את כמות הפחמימות וזאת כדי שלא נדע כמה רכיבים זולים יש באמת במזון הכלבים שלנו.

כל היצרנים, מארצות הברית, קנדה, אירופה וגם ישראל, אף אחד לא מציין את כמות הפחמימה במזון.

ככל הנראה העיוות הזה נגרם בגלל לובי חזק מאוד של יצרני המזון העולמיים ונותר לנו רק לקוות שזה ישתנה בעתיד.

טריק קטן להעריך את כמות הפחמימות באוכל

איך בכל זאת אפשר להעריך כמה פחמימות יש באוכל הכלבים שלכם? לכו לרשימת הרכיבים התזונתיים ל100 גר', תרשמו במחשבון כמה יש מכל דבר(חלבון, שומן, לחות, אפר, אומגה 3 ו6 וכו')

קחו את הסכום שיצא לכם, נניח ויצא לכם 68, 100-68=32, כמות הפחמימה במזון היא בערך 32 גר' לכל 100 גר'.

איך להתאים את המזון בדיוק לכלב שלכם?

לכלבים יש כמה קבוצות גיל וכמה קבוצות משקל, חשוב לומר שזה לא בהכרח שחור ולבן, יש מקרים בהם נבחר לכלב מזון שלכאורה לפי מה שרשום הוא לא אמור להתאים אבל צריך להפעיל שיקול דעת.

צריך להבין שבטבע, אין דבר כזה מזון לזאבים גורים, מזון לזאבים גדולים או קטנים ולכן יש תחומי חפיפה ולא צריך ללכת 100% לפי ההגדרות שרשומות על השקים.

 

קודם כל נתחיל מהגילאים

כלבים עד גיל שנה נחשבים לגורים ולכן ניתן להם מזון מסוג פאפי או ג'וניור שמתאים להם, החתיכות של המזון יהיה קטנות יותר כדי שיתאימו ללעיסה על ידי גורים וכמות החלבון והשומן תהיה גבוהה יותר.

כלבים בין גיל שנה לגיל 5-7 שנים נחשבים לכלבים בוגרים או ADULT, בשלב זה הם הגיעו לשיא הגודל שלהם והם צריכים מזון מאוזן שיעזור להם לשמור על רמות אנרגיה ומשקל תקינות.

כלבים מעל 5-7 שנים נחשבים לכלבים מבוגרים או סניור, בגיל הזה קצב חילוף החומרים פוחת והכלבים לא מוציאים את אותה הכמות של אנרגיה, לכן הם חשופים לעלייה במשקל במידה ולא עושים להם התאמות במזון.

לא חייבים להחליף את המזון של הכלב שמגיעים לגיל מבוגר אבל חשוב לראות שהם לא משמינים, במידה והכלב משמין, צריך להעביר אותו למזון מסוג לייט או סניור, מזונות אלו מכילים פחות שומן ולכן תומכים בשמירה על משקל תקין.

אחרי שחילקנו את הכלבים לקבוצות גיל, הגיע הזמן חלק אותם לקבוצות משקל

כלבים קטנים עד 10 ק"ג הם כלבים מגזע קטן סמול בריד – הם יצטרכו מזון עם חתיכות יחסית קטנות כדי שיאכלו ללעוס את הכופתיות בקלות ובנוחות

כלבים בינוניים במשקל 25-10 ק"ג הם כלבים "רגילים" או כלבים מגזע בינוני מדיום בריד – אם לא מציינים את גודל הגזע אליו מתאים מזון אז הוא יתאים לכלבים מגודל זה.

כלבים גדולים במשקל 25 ק"ג ומעלה – כלבים מגזע גדול לארג' בריד או אפילו גזע ענק שאלו כלבים מעל 40 ק"ג – הם יצטרכו מזון בחתיכות גדולות עם אחוזי חלבון ושומן נמוכים יותר מאשר שאר הכלבים ויצטרכו שהמזון יכיל גם ויטמינים ומינרלים מיוחדים שיתאימו לעומס שיש על מערכת השלד שלהם כמו גלוקוזמין וכונדרואיטין.

כמובן שיש עוד סוגי מזון כמו מזון לכלבים פעילים שמכיל אחוזי חלבון ושומן גבוהים שמתאים לכלבים רזים או לכלבים שמוציאים הרבה אנרגיה.

יש גם מגוון סוגי מזונות רפואיים שנועדו לסייע ולטפל בשלל בעיות רפואיות, כמו השמנת יתר, אלרגיות, כשל כלייתי, בעיות עיכול ועוד ועוד.

 

מה עוד חשוב לדעת?

תמיד לזכור, כל כלב הוא שונה, הדבר הכי חשוב הוא שהכלב יאכל את האוכל שלו, אנחנו יכולים לדבר שעות על גביי שעות על המרכיבים אבל אם בתכלס הכלב לא אוכל ולא נוגע בקערת אוכל, כל זה לא יעזור.

אז קודם כל שהכלב באמת יצרוך את המזון, זה אומר לבחור לו מזון שיהיה לו טעים וזה גם אומר לחנך את הכלב לאכול מתי שהוא מקבל את האוכל ולא להשאיר לו את הקערה כל היום, כמובן שזה גם אומר לא לתת לו מזון של בית או שאריות אם הוא לא אוכל את מזון כלבים היבש שלו.

חשוב להכיר את ההעדפות של הכלב שלכם, יש כלבים שמעדיפים טעם עוף, יש כאלה שמעדיפים טעם דגים, יש כאלו שאוהבים טעם כבש ונגלה לכם סוד קטן, הרבה מבעלי הכלבים בוחרים לכלב שלהם מה שנשמע להם שיהיה להם עצמם טעים בצלחת 😊

מעבר להעדפות טעם, צריך לדעת מה עושה לכלב שלכם טוב, הרבה כלבים לא מגיבים טוב לכמות חלבון ושומן גבוהות וזה יעשה להם יציאות רכות, למרות שמבחינת רכיבים אמרנו שזה עדיף, יש כלבים שזה פשוט לא מתאים להם ולכן צריך לראות איזה סוגי מזונות באמת מסדירים להם את היציאות.

יש כלבים שרגישים או אלרגיים לרכיבים מסוימים כאשר עושה הבעיות העיקרי הוא העוף ולכן צריך לשים לזה לב.

יש הבדלים גדולים ברמות הטעם בין המותגים השונים, המותגים הותיקים והגדולים יותר נוטים להיות יותר טעימים אך גם יותר יקרים.

חשוב מאוד להקשיב לניסיון של בעלי החנויות, הם חיים את השטח, הם יודעים איזה מזונות כלבים אוהבים ובאיזה מקרים כדי להמליץ על איזה מזון, לא תמיד רשימת הרכיבים מספרת את הסיפור המלא.

יש מזונות עם רשימת רכיבים בינונית שכלבים מגיבים אליהם בצורה נפלאה ויש מזונות עם רשימת רכיבים מפוארת שכלבים פחות מסתדרים איתם.

בכל מקרה חשוב לקחת מזון שיש עליו אחריות, כזה שאם הכלב לא אוכל ממנו בכמה ימים הראשונים, שיהיה אפשר להחליף למזון אחר במקום להיתקע עם שק שעלה כמה מאות שקלים והכלב שלכם פשוט מסרב לאכול.

להזמנה חייגו :

דילוג לתוכן